Dijital Reklamlar Nasıl Yönetilir
Dijital Reklamlar Nasıl Yönetilir?
Dijital reklamlar nasıl yönetilir? Dijital reklamlar başarılı bir şekilde yönetilirse nasıl sonuçlar ortaya çıkar? Dijital reklamları yönetmek için neleri bilmek lazımdır? E-Ticarette reklamların faydaları nedir? Gibi dijitalde satış yapan ya da hizmet veren işletmelerin yöneticileri tarafından bu çok merak edilen konuları ele alacağız… Hemen başlayalım !
Dijital Reklamlar
Dijital reklamlar kısaca, geleneksel reklamcılık kapsamının dışında kalan, geleneksel reklamlara göre çok daha etkili olan yeni nesil reklamlardır. Maliyet bakımından ise geleneksel reklamlara göre çok daha uygundur.
İzleyici kitlesi oturmuş bir TV kanalı prime time’ da, reklam oynatmak için saniye başına 1.000₺ ile 10.000₺ arasında fiyat biçiyor.
Hedef kitlenize uygun bir Tv kanalı bulduğunuzda ise, bu rakamlar daha fazla olabiliyor.
Geleneksel reklamlara bir ekonomik örnek ise broşür dağıtmadır. Zamanında yapmış olduğum bir araştırmayla broşür dağıttırmanın dönüşüm oranının 1.000′ de sadece 3 olduğunu öğrenmiştim eğer dağıtıcılar gerçekten dağıtırlarsa. Çok düşük bir dönüşüm oranı değil mi? Evet aynen öyle binde sadece üç…
Daha fazla örnek vererek içinizi karartmak istemem. Belki de bu yazıyı okuyan ziyaretçilerim sanki dijitalde dönüşüm oranı çok farklı diyecekler.
Aslında haklılar çünkü gerçekten çok farklı, %4 gibi bir ortalama oran bulunmakta. Bir broşüre göre çok daha fazla dönüşüm oranı var değil mi ?
Tabiki bu oranı artırıp, azaltacak bir çok etken var.
Dijital Reklamlar Nasıl Yönetilir?
Dijital reklamlar nasıl yönetilir derken Google Ads yönetim panelinden, kampanya optimizasyonlarından bahsediyorum. Öncelikle her şeyde olduğu gibi reklam yayınlarken de bodoslama dalmamak gerekiyor. İlk defa reklam yayınlayacaksanız bununla beraber elinizde hiç bir data bulunmuyorsa asla acele etmeyin.
İçinizden bir ses herkes son sürat reklam veriyor, deli gibi para kazanıyor dese de bir dijital reklam uzmanı olarak içinizi rahatlatacak şu sözlerimi aklınıza getirin ” reklam bütçesi asla sınırsız değildir ” sınırlı bütçeler elbette bir sınıra ulaşacak reklamlar gösterilmemeye başlayacak. İşte yayındasınız…
Rekabet bazen iyi bazen de kötüdür. Genellikle de birine rakip olduğunuzda iyi, biri size rakip olduğunda kötüdür. Rekabetin kötü olduğu durumlarda alternatifleri denemek hem zarar ettirmez hem de farklı bir deneyim yaşatır.
Eğer arama reklamlarına bütçeniz artık yetmiyorsa başka bir reklam kampanyasını denemelisiniz. Reklam kampanyalarını burada detaylı olarak açıkladım.
Bütçenizin yetmediğini anlamanız için sıkı bir takip gerektiğini unutmayın. Dönüşümleri kesinlikle izlemeniz gerekir. Google Ads hesabınızı Google Analytics ile kesinlikle bağlamalısınız. Burada reklamlarınız gerçekten potansiyel müşterilere gösteriliyor gibi bir çok analizi elde edebilirsiniz.
Eğer reklamlarınız alakasız tıklama alıyor da bütçeniz tükeniyorsa ! reklamınız yönetilemiyordur. Reklam yönetmek kolay gibi gösterilse de biraz meşakkatlidir.
Meşakkate bir örnek: Dijital reklam yayınlamaya yeni başlayan bir dijital işletme 3 ay boyunca deneme modunda kalmalıdır, çünkü arka planda analizler anca oluşur.
Eğer sosyal medyada reklam veriyorsanız facebook pixel kodunu kesinlikle aktifleştirip, analizlerinizi kontrol etmelisiniz. Dijital reklamları yönetmek daha da zorlaşıyor değil mi?
Bunun gibi daha bir çok dikkat edilmesi gereken durumlar, şartlar vardır. Tümünü uygulayabilirseniz ancak başarılı bir reklam hesabınız oluşmuş olacak.
Ben bir web sitesi yaptırayım, açarım Google ads hesabını reklam veririm diye düşünüyorsanız, büyük yanılgı içerisindesiniz. Sadece reklam yayınlarsınız, başarılı bir reklam asla yayınlayamazsınız. Her konuda olduğu gibi bu konuda da profesyonel iş yapmak, yani daha az bütçelerle daha çok satış potansiyeli yakalamak istiyorsanız; dijital reklamcılığın derinlerine inmeniz gerekir.
Reklamlarınızı kesinlikle bir uzmandan eğitim alarak ya da bir dijital reklam uzmanından doğrudan destek alarak yayınlamalısınız. Bu şekilde hem paranız boşa gitmeyecek, hem de çok daha kısa süre içerisinde ortalama dönüşüm oranlarına sahip olacaksınız.
Dijital Reklamları Yönetmek İçin Neleri Bilmek Lazım ?
Dijital reklamları yönetmek için ilk önce hedef kitlenizi nasıl tanıyacağınızı bilmeniz lazım. Peki nasıl?
Hedef kitlenizi tanımak için ilk önce hitap ettiğiniz kitleyle aranızda empati kurmanız gerekir. Eğer empati kuramıyorsanız, ufak çapta çakralarınız açık bir şekilde online alışveriş yapmanızı tavsiye ederim. Oldukça fazla tecrübeye sahip olduğum turizm sektöründen de somut bir örnek vererek yol göstereyim.
Önceki hayatımda, kişiye özel ulaşım hizmetleri sağlayan bununla birlikte uçak bileti, tatil paketleri satışı yapan bir seyahat acentası kurucu genel müdürüydüm. Şirketim çok kısa bir süre içerisinde web alanında oldukça büyüdü çünkü müşterilerimle aramda empati kurmayı başarmıştım.
Bizim sunduğumuz hizmetleri arayan potansiyel müşteriler neye dikkat eder diye düşündüğümde aklıma ilk gelen şu oldu. Fiyat 🙂 hayır hayır, fiyat konusu ayrı bir konu ama potansiyel bir müşteri, daha önce bu hizmeti aldıysa ya memnun kalmamıştır ya da tatmin olmamıştır diye düşündüm. İlk defa hizmet alacaksa iş biraz şans ile alakalıydı.
Sektördeki şirketlerin hepsinin, müşterilere yaşattığı ortak sorunlarını araştırarak, müşterilerin neden memnun ya da tatmin olmadıklarının analizini yaptım. Şikayetvar yorumlarını gezdim, trip advisor yorumlarını ezberledim. Bu öğrendiğim tüm olumsuzlukların yaşanmaması için aldığımız önlemleri, müşteriyi telefonda ya da whatsapp üzerinden ikna etmeye çalışırken bastıra bastıra vurguladım. Zahmetli oluyordu fakat genellikle başarıyla sonuçlanıyordu.
Sunduğumuz hizmetleri ilk defa alacakları, kolaylıkla seçebiliyordum. Onlara bu olaylardan bahsetmiyordum. İlk defa bizimle çalışıp memnun kalan müşterilerimiz daha sonra bir sorunla karşılaşınca çok büyük tepkiler veriyordu, fakat önce farklı bir firmayla çalışıp memnun kalmayarak bizi tercih edenler, herhangi bir olumsuzluğu daha anlayışlı karşılıyorlardı… Çünkü neredeyse hatasıza yakın bir hizmet sağlama çabamızın farkındalardı bunu kolayca kıyaslayabiliyorlardı.
Asla yalan söylemezdim. Çünkü olumsuz bir durum esnasında yalan söyleyince, çok komik duruma düşebiliyorsunuz.
Bununla beraber hedef kitlenize ulaşmanın en büyük yolunun empati olduğunu öğrenmiş oldunuz.
Gelelim satış ve pazarlama kısmına.Bir reklam kampanyası oluştururken en önemli etken; farklı ve etkili reklam başlıkları oluşturmaktır. Başlık, potansiyel müşterinin dikkatini çekmeli ve devamını okumak için merak uyandırmalı. Örneğin; bayan bluzu satın almak için arama yapan bir kullanıcı, arama sonuçlarında aşağıdaki görseldeki başlıkları gördüğünde hangisi dikkatini çekebilir inceleyelim.

Bakın ilk sırada sadece BLUZ yazılmış bir başlık görüyorsunuz. Bunu gören kullanıcı şunu düşünebilir bluz ama bay mı bayan mı yoksa çocuk mu ? Bunları düşünmese bile, başlık çok kısa olduğu için dikkat çekmeyebilir. Reklam veren bu reklamın altında bağlantı linklerine yer vermeseydi, reklamı hiç dikkat çekmeyecekti.
İkinci sırada Kadın Bluz Modelleri – Nu başlıklı bir reklam görmekteyiz. Arama yapan kullanıcı için ilk sıradakine göre çok daha mantıklı bir arama sonucudur. Arama kısmına bayan bluz yazdım, sistem bana bir varyasyon olarak kadın sonucunu çıkardı, bu nedenle başlık kullanıcıya diğerine göre daha fazla hitap etmektedir.
Gelelim üçüncü sıraya, üçüncü sırada kullanıcının dikkatini çok daha fazla çekecek bir başlık bulunmakta. %40′ a varan indirimler ! özellikle bayan müşteriler için indirimin önemi bilinerek yazılmış bir reklam. Yani üçüncü sırada yer alsa bile diğerlerine göre çok daha fazla potansiyel müşteri çekme ihtimali var diyebiliriz.
Tabiki dördüncü sırada organik olarak trendyol gibi bir e-ticaret devi yer almakta. Arama yapan kullanıcıların önemli bir kısmını çekeceği için kalan kullanıcıların değeri daha fazla olacaktır.
Bu nedenle reklamların özellikle başlıklarının yaratıcı olmasında oldukça fayda vardır. Ben bayan bluzu reklamları verecek olsam indirimin yanında benzersiz veya özgün modeller gibi bayanların özellikle dikkatini çekecek başlıklar atardım. Tabiki web site içeriğimin de buna göre olması gerekirdi. Hem böylelikle trendyol’ a kaçacak trafiğe de hitap etmiş olurdum.
Sonuç olarak reklamları başarılı bir şekilde yönetmek için müşteri empatisi kurmak ve farklı bir bakış açısına sahip olmak gerekir diyebiliriz.
Dijital Reklamların Faydaları
Dijital reklamların satışları artırma gibi faydalarının yanısıra web sitenize trafik çekmek gibi yararları da vardır. Ücretli trafik, organik veya marka trafikleri kadar faydalı olmasa da sonuçta bir trafik olarak görünür. Ziyaretçi kaldığı sürece hiç bir şey satın almasa bile size hedef kitleniz için bir bilgi bırakmış olur.
Eğer Google hesabına giriş yapmışsa arka planda, bir çok bilgisine ulaşabilirsiniz Tüm ziyaretçilerin bilgi birikimi oluşması sonucu hedef kitlemizi sınırlandırabilir, onlara yeniden pazarlama yapabiliriz.
Düşünsenize 1 ay önce bluz almak için web sitenize giren bir kullanıcı, web’ de sörf yaparken 1 aydır aramızda yoksun hemen gel %25 indirimi kap ! gibi bir banner reklamınızı gördü. Oldukça etkileyici…
Bazen de arkadaşınızla telefonda bir ürün hakkında konuşursunuz, telefonu kapattığınızda bir mesaj gelir, konuştuğunuz ürün indirime girmiştir. Kesinlikle telefonum dinleniyor diye düşünürsünüz ancak böyle bir durumun imkanı yoktur.
Muhakkak ki daha önce bu ürün için, yeniden pazarlama yapan bir e-ticaret web sitesine giriş yapmışsınızdır. Yani siz arkadaşınızla başka bir konu konuşsaydınız da bu sms size o anda ulaşacaktı. İşletmeler milyonlarca kalbur üstü insanı dinlemek varken, neden sizi dinlesin değil mi ? 🙂
Yeniden pazarlama yapan bir e-ticaret işletmesinden asla kurtulamazsınız. Girdiğiniz tüm web sayfalarında, sosyal medya uygulamalarında bu e-ticaret işletmesinin reklamlarını kesinlikle görürsünüz. Burada amaç ürün satmak olmayabilir. Sizin aklınızda bir marka olarak yer alması daha sonra yapacağınız aramaların, direkt olarak marka araması olma ihtimali bu işletme için yeterli olacaktır. Çünkü o web sitesine geri döndüğünüzde, web sitesi Google tarafından ödüllendirilecektir.
Reklamlar her zaman satışları artırma amaçlı olmayabilir. E-Ticaret işletmeleri, marka bilinirliğini artırmak için de reklam verebilir, trafiğini artırmak için de…
Okuduğunuz için teşekkürler.
Saygılarımızla…
S.A.S | SEO - Dijital Reklamcılık - Yazılım Geliştirme
Dijital işletmelere sınırsız reklamcılık, yazılım geliştirme hizmetleri sağlayan kurumsal bürokrasiden uzak, dijital danışmanlık ve yazılım geliştirme şirketi.