Google Adwords ve SEO Çalışmalarımız
Google Adwords ve SEO çalışmalarımız hakkındaki blog yazıma başlamadan, öncelikle 6 Şubat 2023 tarihinde 11 ilimizde büyük bir felakete neden olan depremden dolayı hayatını kaybetmiş vatandaşlarımıza Allah C.C’ dan rahmet, yaralılara acil şifalar ve yakınlarını kaybetmiş kardeşlerimize sabırlar diliyorum.
Bir daha böyle büyük sınavlarla sınanmamayı Allah C.C’ dan niyaz ediyorum.
Millet olarak bu büyük felaketten, bir tecrübe kazanmış olmayı da ayrıca temenni ediyorum.
Büyük bir deprem, büyük bir yıkım, büyük bir kayıp…
Depremin yıkım etkisi sadece 11 ili etkilese de, maddi ve manevi olarak etkisini ülke genelinde hissettirmektedir. Bugün özellikle birçok sektörün ağır darbeler aldığını elimizdeki verilerden anlamaktayız. Müşterilerimiz arasında çeşitli sektörlerden firmaların olması dijitalde bize, piyasayı anlayabilecek verileri sağlamaktadır.
Kriz Durumlarında Reklam Vermek
Böyle zamanlar, dijital reklamların önemini anlayabileceğimiz zamanlardır. Sonuçta bir kriz durumunun kısa süreli ya da uzun soluklu olduğunu ancak kriz bittiğinde anlayabiliriz. Kriz durumlarında şirketlerin kabuğuna çekilmektense atılım yapmalarının onlar için yararlı olabileceğini 2019 – 2021 yılları arasında yaşanılan Covid – 19 pandemisinin yarattığı ekonomik kriz sırasında da gördük.
Bu dönemlerde üretim sektörü firmaları genel olarak birkaç kat daha büyüyerek ülke ekonomisine oldukça büyük fayda sağladı. Tabiki olumsuz etkilenen sektörler de oldu, halk arasında terste kalan dediğimiz şirketler bu dönemlerde pek şanslı değildi.
Kriz dönemlerinde yüksek ivme ile büyüyen şirketlerin dijitalde hizmet veren ve dijital reklamlara çok büyük bütçe ayıran şirketler olduğunu biliyoruz. Belkide birkaç ayda, yıllardır hiç yapamadığı kadar satış yapan GETİR, Türkiye’ deki tüm avm lerden onlarca kat daha fazla satış yapan TRENDYOL ve benzeri şirketler hepimizin gözü önünde büyürken…
Adını bilmediğimiz dijitale dair hiç bir fikri olmayan şirketler, vergi dairelerine kapanış dilekçesi vermek için yola koyuldular.
Şunu bilmekte fayda var. Günümüzde dijital dünya ile bağlantısı olmayan hiç bir sektör yok. Bu nedenle bizim işimiz uygun değil, biz yapamazdık gibi bahanelerin arkasına saklanmak sadece bir kendini kandırma yöntemidir. Bir bakkalın kilometrelerce uzağa poşet poşet ürün taşıması bile dijitale uyduruluyorsa, bunun uygulanamayacağı bir sektörün varolduğunu düşünmek tamamen saçmalıktır.
Bu arada 2018 yılında sanal süpermarket fikrini ortaya attığım ortamda, yaşça benden oldukça büyük tecrübesine de saygı duyduğum bir arkadaşım ” Sen o işleri yapamazsın, ben bu market sektöründeki x şirkette yıllarca müdürlük yaptım zaten kar marjı çok düşük batarsın.” diyerek bendeki bu fikri gerçekleştirme çabasını öldürmüştü. Aynı ortamda bulunduğum diğer arkadaşlarımla zaman zaman bu konu açıldığında bir vah çekeriz.
Birden fazla kriz görmüş bir girişimci olarak, krizi fırsata çevirmenin mümkün olduğunu halen savunmaktayım. Buna örnek olarak pandemi krizinin en çok etkilediği turizm sektöründe faliyet gösteren birçok arkadaşımın pandemi süresince en az 2 kat büyüdüğüne gözlerimle şahit oldum.
Aldığın risk kadar varsın…
Esas konumuza gelecek olursak; son yazımdan bugüne, yaklaşık 2 ay geçmiş ve bu 2 ay süresince biz elbette birçok gelişmeye şahit olduk. Google adwords ve SEO çalışmalarına başladığımız şirketlere ne gibi katkı sağladık, gelin hep beraber inceleyelim.
1 - Acar Grup Akü
www.acargrupaku.com.tr +20 yıllık arkadaşım Engin ACAR birgün beni arayarak, şirket web sitesinin google aramalarında hiç bir şekilde yer almadığını, google haritalarda eski işyerinin adresinin göründüğü ve whatsapp üzerinden konumlarda yeni adresinin olmadığı gibi konular hakkında bir görüşme gerçekleştirdik. Görüşmenin sonunda hemen bir çalışma başlatabileceğimi söyledim ve zaman kaybetmeden çalışmalara başladım.
Öncelikle web sitesini tüm yönleriyle birkaç sınava tabi tuttum. Neredeyse bütün konularda sınıfta kaldı, web sitesini iyileştirmek için hemen harekete geçtim.
Web Site Hız Optimizasyonu
İlk olarak yapılması gereken web sitenin hızının artırılmasıydı. Fotoğrafta görüldüğü üzere hız konusunda F puana sahip olan web sitesini çeşitli geliştirmeler yaparak A puana çıkardım. Tabiki bunu yaparken tamamen kullanıcı deneyimi bakımından da tüm geliştirmeleri dikkate aldım.
Daha sonra google aramalarında bulunmasını kolaylaştıracak, tamamen kendime özgü legal algoritma taktikleriyle öncesinde çok düşük olan Acar Grup Akü dijital profilini kısa süre içerisinde hakettiği profile ulaştırmaya başladım.
Organik Sıralama
Tüm bunları yaparken google da daha bulunabilir olmanın taktikleri arasında ilk sıralarda olan tüm mobil kullanılabilirlik sorunlarını sitemap sorunlarını gidererek, google böceklerini veya botlarını web siteye daha sık davet ettim. Acar Grup Akü artık eskisine göre çok daha fazla bulunabilir bir konumda. Ankara akü bayileri, Ankara akü, Ankara akü fiyatları gibi binlerce kişi tarafından yapılan arama sonuçlarında artık ilk sayfada ve güzel pozisyonlarda. Fakat henüz istediğim gibi değil, bu nedenle çalışmalarım devam etmekte.
Bu sırada birkaç kere mağaza ziyaretinde bulundum, çalışanlarının bana biraz kötü gözle baktığını hissetmemek elde değildi. Çünkü artık daha fazla telefon araması alıyorlardı 🙂 Ben oradayken de defalarca telefonun çaldığını duydum ve telefonla konuşurken de bana bakıyorlardı 🙂
Bununla beraber whatsapp üzerinden konum iletilememesi sorunu hakkında küçük bir çalışma yaparak, bu sorunu ivedilikle çözüme kavuşturdum.
Yaklaşık 3 aydır google haritalar kayıtlarını yenilemek için çaba sarfediyorum fakat İnci Akü ile alakalı bürokrasi sorununu aşamadığımızdan bir noktada tıkanıklık yaşıyoruz. Umarım kısa zamanda bu sorunuda çözeceğiz.
Sonuç olarak; 2 ay gibi kısa bir sürede Ankara’ nın tek yetkili İnci Akü ana bayisini hakettiği dijital profile ulaştırma yolunda büyük bir ilerleme kaydettik.
Sırada çok büyük sorunlar tespit edip bu sorunları aşmaya çalıştığım bir turizm şirketi var.
Ayseren Transfer
www.ayserentransfer.com turizmcilik dönemimde tanımış olduğum İstanbul’ un en dürüst turizmcilerinden Adem ARMUTÇU’ nun iştiraki olan Ayseren Transfer.
Bana ulaşma sebepleri ise birden fazla bulunmakla beraber bunlardan en önemlisi olan reklam harcamalarının eskiye nazaran hem artması hem de artık eskisi kadar rezervasyon alamamasıydı.
Eskisinden çok reklam harcaması yapıp, eskiye nazaran daha az kazanç sağlamak reel piyasada talep sorunu olduğu algısı yarattığı için müşterime aslında durumun bundan kaynaklanmadığını ortaya çıkarmak benim için çok zor olmuştu.
Google adwords reklam paneline giriş yaptığımda günlük 700₺ civarında bir reklam harcaması yapıldığını gördüm. Bu bütçe İstanbul’ da transfer hizmetleri sektörlerinde oldukça iyi bir bütçe sayılabilir. Yabancı müşterilere hizmet verildiği için dolayısıyla yabancı şirketlerle reklam rekabetinde olursunuz. Yerli müşteriler için bütçe yarı yarıya azalabilir. Sezon dışında çoğu zaman bu bütçeler tükenmez. Ancak sezonda tabiki herhangi bir bomba, yangın gibi olumsuz durumlar olmazsa bu bütçeler tükenebilir.
Günlük reklam bütçesinin bu miktarlara ulaştığını gördüğümde dönüşümleri kontrol ettim. Dönüşümler tam kurulu olmadığı için net bir veri alamadım fakat whatsapp konuşmaları veya rezervasyon sistemini kontrol ettiğimde gördüğüm manzara adeta sahte bir tıklama ordusunun saldırısıydı.
Direkt olarak Google Analytics’ e giriş yaptım ve demografiden tutun ortalama ziyaret süresine kadar teker teker inceledim.
Başta A.B.D olmak üzere birçok ülkeden 0 – 6 saniye arası binlerce tıklama mevcuttu. Bu ülkelerden neredeyse hiç rezervasyon alınmamıştı. ( Gerçekten de öyledir, rezervasyonlar genellikle Avrupa ülkelerinden veya Arap ülkelerinden gelir)
Diğer ülkeler Hindistan, Pakistan, Irak gibi bu tarz sahte tıklama saldırılarının membağlarından geliyordu.
Peki neler yaptım…
İlk iş reklam bütçesini azaltarak reklamların tekliflerini düşürdüm. Web site artık aramalarda ilk sıralarda yer almıyordu. Bu bölgelere reklam vermeyi belirli bir süreliğine kestim. İster istemez sahte tıklamada azalma söz konusu oldu ve tıklamalar artık daha gerçekçiydi.
Google Analytics verileri düzelmeye başladı ve ortalama ziyaretçi süreleri dakikalara yükseldi fakat !
Halen rezervasyonlarda sorunlar yaşanıyordu. Dikkatimi doğrudan web sitesindeki rezervasyon sistemine verdim. Birçok tarayıcıdan rezervasyon istekleri attım ve kullanıcı deneyimi bakımından birçok eksiklikler yakaladım. Ön yüz ve veritabanı arasındaki haberleşmenin yavaş olma sebeplerini veya çözümlerini yazılımcılarıyla görüşerek gidermek istedim. Ama sorunlar çözülmüyordu ve bu süre zarfında Adem ağabeye bu durumları aktardım.
Daha önce böyle sorunlar olmuyordu şimdi ne değişti diye düşündüğünü söyledi ben de ona sorunun büyük bir kısmının yazılımdan kaynaklı olabileceğini belirttim. Belki de öyle olmadığını düşündü fakat, kullandığım bir uygulama sayesinde web sitesine giriş yapan kullanıcıların ekranlarını anlık olarak kayıt altına almıştım. Bu kayıtları kendisiyle paylaştığımda kendi tabiriyle ” Reis ne yapmamız gerekiyorsa yapalım” dedi.
Hemen işe koyuldum ve kendi turizm şirketimde kullandığım bir ulaşım rezervasyonu web uygulamasını entegre ettim.
Birkaç güncelleme sonunda sistem şuan hazır halde, değişiklikler ve domain transferini gerçekleştirdikten sonra aktif olarak rezervasyon yapılabilecek. 2023 tatil sezonunu en kazançlı şekilde geçireceği bir hamle yaptığı için kendisini tebrik ediyorum.
SEO Çalışmaları
Hali hazırdaki web sitesine giriş yaptığımda SEO uzmanlarının hiç sevmediği bir yazılım dili ve backend kısmıyla karşı karşıyaydım. Web sitenin SEO bakımından çoğu konuda oldukça eksileri vardı. Daha önceleri bir seo hizmetleri sağlayan şirketle çalıştıklarını anladım ve tamamen gereksiz işlemlerle şişirme çalışmaları gördüm.
Öncelikle DA ve PA değerleri ortalaması 0 olan bir dolu web siteden spam backlink uygulamışlardı. Yaklaşık 2000 backlink vardı ve hiç biri kayda değer değildi.
( SEO hizmetlerimizde backlinkleri doğal yoldan, şirketlerin marka değerini oluşturmak ve geliştirmek için bizler de kullanmaktayız )
Yazılımdaki hatalar nedeniyle organik ve legal yollardan SEO uygulayamacaklarını anladıklarında geçici bir çözüm olan backlink botunu kullanmışlardı.
Ben daha ilk günden bazı şeyleri değiştirmek için yazılımın sahibi olan hanımefendiyle pazarlığa oturmuştum. Birkaç konu hakkında kendisi oldukça yardımcı oldu fakat, sistem eski bir yazılım diliyle yazıldığı için isteklerime karşılık veremiyordu.
Yine de elimden gelenin en iyisini yapmak için web siteyi baştan aşağı optimize etmeye başladım.
Bu sektöre tamamen hakim olduğum için daha önce oldukça tecrübe edindiğim bilgiler ışığında kaliteli ve profesyonelce içerikle hazırlayıp yayınladım.
Yayınlanan içerikle web sitesinin seo hukukuna uygun olmamasına rağmen oldukça işe yaradı. Sezon açıldığında bu anahtar kelimelerde yeni SEO ya uygun web sitesiyle çok daha yüksek sıralarda yer alacağız.
Yeni Web Uygulaması
Bu web sitesi inşa edildiğinde, bir turizm şirketi için neler gerektiği tamamen düşünüldü. Müşterinin seyahat etmek istediği 2 nokta arası google maps api kullanıldı ve PHP ile bu mesafeler arası çeşitli araçların birçok değişken hesaplanarak fiyat teklifi oluşturulması sağlandı. Ayrıca WordPress altyapısında olduğu için Google’ ın en sevdiği web sitesi arasında yer aldı.
Önceki sistemde sadece veritabanında mevcut olan bölgeler varken, bu sistemde google’ ın veritabanında olan bütün ülke, şehir, mahalle, sokak ve işletmeler mevcut.
Kullanıcı deneyimi bakımından kusursuz, hız bakımından 1.200cc motosiklet gücünde 🙂
Kullandığım web server, yazılımcı arkadaşım vesilesiyle tanıştığım yayin.com.tr tarafından sağlanıyor ve diğerleri gibi afaki bir kar amacı gütmediğim için herbirini gerçek bir server üzerine kuruyorum.
Peki sistemin içerisinde neler var.
Bunu özel olarak başka bir yazımda tek tek açıklayacağım.
Kısa zamanda Ayseren Transfer şirketine oldukça yararlı işlerde bulunduktan sonra gelelim bir sonraki çalışmamız olan www.3mshuttle.com’ a
3M Shuttle
www.3mshuttle.com turizm sektörüne yeniden girdiğimde birçok aracının vızır vızır çalıştığına şahit olduğum 3M shuttle ‘ a kısa bir süre sonra rakip olma şerefine nail oldum. 2012 yılından beri sektörde varlığını gösteren bu şirkete kısa bir sürede rakip olmak benim için aslında çok da zor olmadı.
Çünkü Mehmet ağabey dijital alana aslında çok önem vermiyordu. Tüm rakiplerime yaptığım gibi 3M shuttle’ a da analizler yapıyordum. Benim şirketimden tek iyi olduğu alan Trip Advisor adlı tavsiye uygulamasındaki sıralamasıydı. Her ne kadar rakip olsak da zaman zaman birlikte çalışıyorduk.
SEO ve Adwords hakkında çalışmalar yaptığımı duyduğunda benden teklif istedi ve ben de yüz yüze görüşerek teklifimi ilettim. Kısa bir süre sonra çalışmaya başladık.
Web Site Hız Optimizasyonu
3M shuttle kısa bir süre önce yeni web sitesine kavuşmuştu. Yapılan web sitesi elimdeki mevcut sisteme nazaran eksikleri olan bir web sitesiydi fakat yazılımcısı Yusuf bey halden anlayan, isteklerimizi yerine getirmeye çalışan bir karaktere sahip olması benim için ekstra avantajdı.
Nitekim öyle de oldu, birbirimizle oldukça fazla fikir alışverişinde bulunduk.
Web sitesini genel bir analiz ettikten sonra eksiklerini kendisine ilettim, sağolsun verdiğim çözümleri uygulayarak sistemi SEO’ ya uygun hale getirmeye başladık.
İlk olarak web sitesini hız bakımından optimize ettik.
Sonraki işim web sitesi aktif haldeyken, bazı kelimelerde ziyaretçi alabilen veya Trip Advisor üzerinden gelen ziyaretçilerin neden rezervasyon yapmadığını ya da yapamadığını çözmek oldu. Bu benim için çok kolaydı çünkü tecrübelerim sayesinde birçok insanın yerel firmalara her ne sebeple olursa olsun bir kullanıcı hesabı açmak istememesini biliyordum.
Sistem kullanıcı hesabı açmadan rezervasyon yapmaya izin vermiyordu. Bununla beraber kullanıcılar başka hatalar da alabiliyordu. Hemen iletişime geçerek kayıt olma zorunluluğunun kaldırılmasını istedim. Kaldırıldıktan birkaç gün sonra şöyle bir mesaj aldım.
SEO kriterlerinde önemli bir unsur olan sitemap yani site haritasında bir sorun vardı. Yusuf bey site haritasını mauel olarak girse de google tarafından indeks sorunu mevcuttu. Yaklaşık 100 sayfalık bir web sitesi olmasına rağmen sadece 17 sayfa indeks almıştı.
Çalışmaya başladıktan kısa bir süre sonra bu sayılar 4 kat daha arttı güncel durum ise aşağıda mevcuttur.
Pozisyon kısmında hedef kitlemiz İstanbul’ daki yabancı turistler olduğundan çalışmalarımı buna göre yaptım. Bununla beraber Ankara bölgesi için de çalışmalarda bulundum.
Çalışmaya başladığımızda 3m Shuttle sadece 100 arama sonucunda yüksek pozisyonlarda yer alırken. 2 aylık çalışmalarımızla yaklaşık 400 arama sonucunda daha düşük pozisyonlarda yer almaktadır. Bu anahtar kelimeler tamamen arama hacimleri yüksek ve satın alma işlemlerinin en çok yapıldığı anahtar kelimelerdir.
Turizm taşımacılık sektörüne hakim olmanın tüm avantajlarını hizmet verdiğim şirketlere uygulayarak, onları dijital alanda daha da güçlü kılabiliyorum. Hakim olmadığım sektörlere ise sıfırdan kendim girişim yapmışçasına günlerce çalışarak kısa zamanda hakim olmaya çalışıyorum.
Son yazımdan bugüne kadar yaptıklarım tabiki bu kadarla kalmadı. Burada yazımı uzatıp sıkmamak için yer veremediğim çok fazla proje oldu.
Sabırla okuduğunuz için teşekkür ederim.
Saygılarımla…
S.A.S | SEO - ADS - SOFTWARE
S.A.S, Şirketlere Profesyonel Yazılım Hizmetleri ve Reklamcılık Danışmanlığı Sağlayan Bir Teknoloji Şirketidir. Kurumsallığın Bürokrasisinden Uzak Her Daim Ulaşılabilir Yapıya Sahiptir.
Siz de S.A.S ‘ a Katılın Dijital Alandaki Yerinizi Sağlama Alın !